AZ ORSÓTÓL A COSMO-IG


Mindig is érdekelt a téma, hogy hogyan alakultak ki a női magazinok és milyen utat kellett bejárnia a sajtónak és ezzel párhuzamosan a nőknek ahhoz, hogy manapság az újságos standokon lehetetlen mennyiségű női magazin sorakozhasson. A sajtó és a nők oda-vissza hatottak egymásra, formálták és befolyásolták egymást az évszázadok alatt egészen addig, amíg eljutottunk addig, hogy iparág épült a női olvasókra.

A nők élete évszázadokon át két dolog körül forgott: férj és család. A nők és az olvasás fogalma viszonylag későn találkozott egymással. Még a műveltségükről híres görögöknél sem volt elterjedt, hogy egy nő olvasson, így helyettük általában rabszolgáikkal olvastattak fel.Már ekkor érezhető volt az úgynevezett női és férfi irodalom elkülönülése. A nőktől elvárták, hogy csak és kizárólag könnyű, általában szerelemről szóló alkotásokat olvassanak, a komoly filozófiai és egyéb tudományos művek befogadására nem tartották alkalmasnak őket. A későbbi korokban sem volt igazán elvárás, hogy egy nő olvasni tudjon vagy művelt legyen, ez általában csak az előkelőbb vagy nemesi családokban volt jellemző. Az igazi nagy áttörést kétségkívül a könyvnyomtatás feltalálása és a reformáció hozta el. Utóbbi főként azért fontos, mert végre az anyanyelvi olvasás is teret kaphatott, ez által egyre több nő birtokolhatta a tudást. A protestantizmusnak óriási szerepe volt abban is, hogy széles körben elterjedt az iskoláztatás, habár Luther maga is azt vallotta, hogy egy anya tanuljon meg olvasni, de több tudásra nincs szüksége. 

A könyvek mellett viszonylag korán, már az 1600-as évek végén jelentek meg kifejezetten női célcsoportnak szóló sajtótermékek Európában. A legelső angol női lap mindössze négy hetet élt meg, és egyetlen lapra nyomtatták, de azon mindkét oldalra. A lap célul tűzte ki, hogy minden nő választ kapjon a kérdéseire, akár szerelemről, házasságról, magatartásról vagy öltözködésről legyen is szó. Az Amerikában megjelent újságok nagyban befolyásolták az európai női sajtót; idehaza gyakran vettek át onnan írásokat, illetve témákat. Az amerikai sajtót a 18 századtól vehetjük igazán számításba, a függetlenségi háború utáni időszaktól. Itt volt legelőször jellemző, hogy publikáltak például olvasói leveleket illetve amatőr írásokat, ezáltal lehetővé téve, hogy az olvasó is részt vegyen valamilyen mértékben a lap szerkesztésében. Részben az ország területe miatt, részben pedig a nagy érdeklődésre való tekintettel óriási mennyiségű sajtótermék látott napvilágot ebben az időszakban. Virágzott a nőmozgalom, előtérbe került az emancipáció témája és nem utolsósorban rájöttek, hogy a nők jelentik a legnagyobb vásárlóerőt. Innen ered tehát a mai napig elterjedt gyakorlat, hogy a női lapokat reklámokkal töltik meg.
Az első kifejezetten nőknek szóló magazin a 18. század végén jelent meg, a szép hosszú Lady's Magazine and Repository of Entertaining Knowledge címet viselve, amely magyarra fordítva talán a Hölgyek Folyóirata és a Szórakoztató Tudás Tárháza lenne. A címből is kitűnhet, hogy a lap főként a hagyományosabb női témákkal foglalkozott. Az 1830-as években jelent meg egy meghatározó folyóirat, a Godey's Lady's Book. Szerkesztője, Sarah Josephine Hale volt a első, aki létrehozott egy kifejezetten nőknek szóló újságot amelynek élén szintén nő állt. Ez egyedülálló volt abban a korszakban. Ekkoriban már több mint száz kifejezetten női célcsoportnak íródott lap volt az amerikai piacon. Ezek az újságok tipikusan a kor aktuális kérdéseivel, problémáival foglalkoztak, mint például öltözködési tippek, receptek, szabásminták, de helyet kaptak az oktatni hivatott és erkölcsi problémákat firtató írások is. A Godey's Lady's Book írói fontosnak tartották a nők oktatását, ezt tűzték ki a lap fő céljaként is, hiszen szerintük a legfontosabb, hogy a nők a világ dolgainak megértésével segíteni tudják a férfiakat a morális és intellektuális fejlődésben úgy, hogy értelmes, művelt társként állnak férjeik mellett. Ezekben a törekvésekben Rousseau és Luther gondolatai köszönnek vissza, mely szerint a nőknek azért kell műveltnek lenniük, hogy férjük és gyermekeik hasznára legyenek. Tehát azt láthatjuk, hogy a korabeli tengerentúli nők még mindig függőségben éltek a férfiaktól, a fő cél az nyugodt és meleg otthon megteremtése volt, afféle biztos háttér a család urának. Azonban mégis elmondható, hogy a női magazinok indították el azt a folyamatot, amely végén a nők csoportja megjelent a közéletben, mint befolyásoló tényező, bevonták a nőket a közszférába, valamint kialakították a nők aktív, egységes közösségét, és így hozzájárultak a nőiség öntudatának rögzüléséhez. A Lily nevezetű magazin, amely az ötvenes években a legnagyobb feminista magazinnak tekinthető, kihasználta a sajtó nagy népszerűségét, és ily módon terjesztette a feminista elveket és nézeteket. Továbbra is jelen voltak a piacon azonban a hagyományosabb témákat képviselő lapok, mint például a mai napig is létező és óriási eladási számokat produkáló Harper’s Bazaar, a beszédes elnevezésú Housekeeper (Háziasszony) vagy például a New York Fashion Bazar. Kevesen tudják, hogy az 1880-as években alapították meg a Cosmopolitant is, napjaink egyik legnépszerűbb női magazinját. A kezdetben divatról, főzésről, otthondíszítésről, gyereknevelésről szóló lap az első évben már 25.000 példányszámban kelt el. A századfordulón komolyabb tényfeltáró cikkekkel jelentkeztek, majd nevet változtatva novellákat közöltek.  Csak az 1965-től vette fel a mostani arculatát, amikor is a legendás Helen Gurley Brown került a főszerkesztői székbe. Helen forradalmasította a női újságírást és szexuális forradalmat hirdetett a lapban, amely hamar óriási sikereket könyvelhetett el. ( Ő volt egyébként az igazi Carrie Bradshaw, 1962-ben publikálta könyvét Sex and the single girl címmel amiből két évvel később tündéri film készült Tony Curtis és Natalie Wood főszereplésével). Szintén a század elején és közepén alapítottak olyan mai napig is meghatározó lapokat, mint a Vogue és a Glamour, ami kezdetben Glamour of Hollywood címen futott. A lap első főszerkesztője Alice Thompson volt, aki megalkotta a magazinban azóta is jelen lévő tedd/ne tedd rovatot és szintén forradalmi újdonságokat hozott a női lapkészítésben. Első köszöntőjében azt írta, hogy a glamour a külső megjelenéssel kezdődik, de magába foglalja az egyéniséget, a melegséget és az intelligenciát. Ez volt tehát a lap akkori üzenete de ez mind a mai napig megállja a helyét.
Azóta pedig nincs megállás, a piacon összeszámolhatatlan mennyiségű női lap található, hál istennek itthon is megtalálható jó részük és magyar alapítású újságokkal is büszkélkedhetünk. Egyértelműen kijelenthető, hogy az ilyen lapoknak nagy jelentőségük volt abban, hogy a nők szerepe megváltozott az évszázadok folyamán. A kezdeti recepteket és háziasszonyi praktikákat lassan, de biztosan felváltották az öltözködési- és szerelmi- majd később a szexuális tanácsok. A nők rájöttek, hogy van élet a tűzhelyen túl is. De még sincs új a nap alatt; a címlapokat elnézve az jutott eszembe, hogy csak a díszlet változott, a fő kérdés mindig ugyanaz: mit vegyünk fel és mihez kezdjünk a hajunkkal? :)

Az egyik legelső, 1792-ből

A feminista Lily

Mintha csak egy Takács Nóra videót látnánk

Női elfoglaltságok az 1860-as években

Az angyalkák és a well-dressed hölgyek találkozása

Trendi anya, trendi gyerekkel

Itt még a minimál volt a sikk

Simply...Vogue


Az első Glamour 1939-ből




1 megjegyzés

  1. Sajnos az a baj, hogy hiába van sok lap, nem találok egyet sem, ami érdemes lenne arra, hogy elolvassam.
    A régebben színvonalas Nők Lapja mára olvashatatlan lett, a Cosmo is a szinglik lapja, a legtöbb újság meg ugyanazokat a cikkeket hozza, mint a másik, illetve vannak kimondottam külföldi koppintások is. Pl. amikor németet tanultam, akkor szembesültem azzal, hogy a magyar Joy ugyanazokat hozza le, mint a német nyelvű. A tematikus újságok, Praktika, Kismama, A2 is egy bizonyos érdeklődésű körnek íródik. Te mit olvasol, ami női lap?

    VálaszTörlés

Köszönöm a kommented! Megeshet, hogy nem tudok azonnal reagálni, de minden esetben elolvasom a megjegyzésedet és előbb vagy utóbb válaszolok :) Tégy egy pipát az "értesítést kérek" felirat elé, így e-mailben azonnal értesülsz a poszthoz tartozó kommentekről.