EDZÉS OTTHON, HATÉKONYAN

Számos oka lehet annak, ha valaki nem szeretne konditerembe vagy csoportos órákra járni. Lehet szégyenlősség, időhiány vagy pénzszűke a kifogás; mozogni azonban nem hogy tanácsos hanem egyenesen kötelező (lenne). Erre nyújtanak megoldást az internetnek hála gombamód szaporodó fitnesz videók és edzésprogramok.



Én magam is inkább az otthoni edzés híve vagyok, hiszen  egyszerűbb és gyorsabb, de legfőképp olcsóbb megoldás mint havonta sok ezer forintot kifizetni konditerembérletre. Persze megsúgom, hogy az utóbbi időben engem is elkapott a TRX-láz, így oda már beszereztem egy bérletet, de ezen kívül inkább itthon edzem, mert bevallom töredelmesen, hogy lusta vagyok összekészülni és elmenni egy terembe, mikor itthon a legszakadtabb göncömben is parádézhatok.
Sokan joggal kritizálják az otthoni edzésvideók hatékonyságát. Azért mondom hogy joggal, mert bizony hiába egy jól összeállított anyag, ha a delikvens csak ímmel-ámmal végzi a gyakorlatokat és az edző sajnos nem tud kiszólni a képernyőről ha esetleg a térded a bokád elé megy, vagy nem elég mélyen guggolsz. Azzal sem értek egyet, hogy minél több időt edzel ( lásd 1-1,5 órás programok) annál hatékonyabb a zsírégetés. Majd lentebb meglátjátok miért mondom ezt.
Ebben a bejegyzésben csak olyan programokat és edzőket fogok bemutatni ,akikre én is edzettem vagy még most is edzek és szubjektív véleményem alapján hatásosnak ítéltem. Mivel senki nem születik fitneszlady-nek, ezért nehézségi sorrendben fogom bemutatni nektek őket. Anno közel a 100 kilóhoz nyilván én sem tudtam megcsinálni olyan programokat, amikkel még most is néha megszenvedek, ezt vegye mindenki figyelembe az otthoni edzése kigondolásakor. A cél mindig a fokozatosság és a lassú, de progresszív terhelés. Amikor úgy érzed, hogy adott edzés már nem akkora kihívás mint az elején, akkor lehet váltani egy nehezebbre, de sosem szabad belecsapni a lecsóba, mert annak kiábrándulás, rosszabb esetben pedig sérülés lehet az oka.
Elárulom azt is, hogy bizony a otthoni mozgolódáshoz is be kell szerezni néhány eszközt, mert ezek nélkül nem lesz kellőképpen hatásos a rá szánt idő. Jó ha van otthon egy pár súlyzó( ha több pár más-más súllyal az még jobb), egy polifoam vagy jógamatrac( utóbbi azért jobb mert nem csúszkál), haladóknak lábsúly és az igazán fanatikusok beszerezhetnek egy steppadot is akár( én ezt megoldom lexikonokkal). Igazából a súlyzó és a matrac az, ami szinte minden edzéshez elengedhetetlen. És akkor lássuk fokozatossági sorrendben 


Könnyű, kezdő edzésprogramok


Laslie Sansone  Vele akkor kezdtem el tornázni, amikor nagyon nagy súlyfelesleggel rendelkezem és minden más rettentően terhelte az ízületeimet és főképp a térdemet. A hölgy nem mással, mint otthoni gyaloglással szerzett magának hírnevet és bármennyire hihetetlenül hangzik, tényleg el tudsz fáradni egy órányi helyben járástól. Persze vannak nehezített edzései is, ha jól tudom jelenleg 1-től 5 mérföldi terjedő gyaloglós programjai vannak és világszerte sok rajongót szerezett magának. Átlagosan fél és egy órásak a programok és bizony izzasztó tud lenni. Leslie személyisége viszont kárpótol, mert nagyon kedves, humoros nőci aki nem erőlteti a dolgot, hanem látszik hogy ő tényleg ilyen személyiség. Megmondom őszintén nekem ez az edzés egy kicsit monoton volt, de ez csak az én dilim. Bátran ajánlom kezdőknek, túlsúlyosaknak és szimpla kíváncsiskodóknak. Sajnos itthon nem lehet kapni, de a Youtube-on megtalálhatóak a videói, illetve itt-ott fellelhetőek letöltős formában is.
Nehézségi szint:1-3



Béres Alexandra  Sokan biztosan nem fogják érteni, hogy őt miért soroltam a kezdő csoportba, hiszen vannak nagyon kemény DVD-i is, amiknek a végigcsináláshoz bizony nagy elszántság kell. Mégis ide sorolom, márpedig azért, mert Béres Alexandra edzései jól átgondoltak, kis ismétlésszámmal dolgozik, ízületkímélő gyakorlatokkal variál és bizony szinte ő az egyetlen aki használ gyógytorna-elemeket a videóiban, ezzel egyetemben pedig a hátra is szán időt a programokban. Emellett nem turbó üzemmódban dolgozik, végig csinálja veled a gyakorlatokat és nagyon kedves, mosolygós személyiség mégsem pofázik feleslegesen baromságokat. A gyakorlatok többsége a klasszikus tormavideós dolog, de mégis valahogy kíméletesebb mint a nagy konkurense, Rubint Réka. Az edzések átlagosa 1 órásak, tehát időigényes és személy szerint max 15 kg súlyfelesleggel rendelkezőknek ajánlom, és olyanoknak akiknek már van némi múltjuk a mozgásban. Például Leslie Sansone után elkezdeni ezt tökéletes. Akciósan láttam a DVD-it nem is olyan rég talán a Müllerben.
Nehézségi szint: 2-4




Jillian Michaels- 30 Day Shred   Róla már biztosan mindenki hallott, hiszen sokat szerepel a televízióban is különböző fogyasztó műsorok kapcsán. Most konkrétan az egyik videóját fogom isteníteni, ez pedig a címben szereplő 30 napos program, ami teljes átalakítást ígér. A lényege, hogy 3 szint van a videóban, és minden szintet 10 napig kell ismételni 30 napon át. Nem tépem a szám, guglizzatok rá a címre és láthattok döbbenetes átalakulásokat. Maga a program szerintem zseniális. Harminc perc alatt úgy elfárad az ember mintha egy órát futott volna. Kombinálja a kardió és erősítő elemeket, és itt van a kutya elásva, hiszen pár perc kardió után azonnal erősítés következik és ez a zsírégetés egyik fő titka. Ez már a kezdő és a haladó szint határán van, de azért merem kezdőnek sorolni, mert a Level 1 simán megcsinálható minimális kondícióval is, és mire a Level 2 jön addigra úgyis megedződünk az előzőtől. A nő nekem nagyon szimpatikus, semmi locsofecsi, kemény munka és mindig elmondja, hogy ez vagy a a gyakorlat miért jó. Két lány tornázik mellette még, az egyik a könnyített a másik a nehezített gyakorlatot végzi. Ajánlom elszánt fogyni vágyóknak. Itthon szintén Youtube-ról vagy letöltős helyekről szerezhető be.
Nehézségi szint: 3-5




Nehezebb, haladó szint

Rubint Réka   Kis országunk kétségkívül legismertebb női fitneszedzője. És a legmegosztóbb is. Lehet szeretni, lehet utálni, de azt tudom, hogy amikor 2 hétig naponta tornáztam az ő videóira, akkor már ennyi idő alatt övet kellett tennem a nadrágomba. Nem vagyok fanatikus rajongója, de el kell ismernem, hogy amihez igazán ért, az a motiválás. Elhiteti veled, hogy meg tudod csinálni és lehet olyan tested amit megálmodtál. Élőben egyébként nagyon kedves nő, hihetetlen pozitív kisugárzással és nem olyan férfiasan izmos mint  fotókon és a videókon, inkább pici és törékeny hatást kelt. Rengeteg videót csinált, a legtöbb ugyanazokkal a gyakorlatokkal dolgozik, és ő hozta be sok ezer nő lakásába a steppadot és a gumikötelet. Nem hazudok, nem könnyű végignyomni a tornáit. Főképp azért, mert nagy ismétlésszámmal dolgozik és erőszeretettel csinál 20-30 perces videókat csak egy-egy testrészre. Ez megterhelő és könnyen bedurran az adott izom. Na meg így könnyű elsumákolni a nemszeretem részeket. A DVD-i bárhol beszerezhetőek és akár élőben is lehet vele tornázni az alakreform turné keretein belül./Ahogy látom, most Youtube-on is fent van egy csomó videója, de ezek hamarosan el lesznek távolítva úgy érzem/ Ajánlom haladó alakformálóknak és fogyni vágyóknak( utóbbiaknak valami kardio edzéssel kiegészítve)
Nehézségi szint: 5-8





Péntek Enikő   Személyes abszolút kedvencem következik, ő nem más mint a csodálatosan szép és kedves Péntek Enikő. Angliában tanulta ki a szakma csínját-bínját és pár éve jelentkezett először az ingyenes edzésvideókkal. A honlapján azóta is elérhetőek a testtájakra bontott kisvideók, edzéstervek és előtte-utána fotók. A sikerre való tekintettel teljes DVD-ket is készített, amiket személyesen tőle lehet megrendelni és 1-2 napon belül már küldi is. Enikő intervall edzéseket( úgynevezett zóna edzést) csinál, aminek a lényege, hogy rövid idő alatt maximálisan kif*ingat. Na jó, nem ez a lényeg, hanem hogy váltakozó intenzitású szakaszok váltogatják egymást pici pihenőkkel. Ha az intenzív szakaszba mindent belead a ember, akkor bizony elegendő napi akár 20 perc is az eredményes zsírégetésért. Nem hazudok, nagyon nehéz ez a fajta edzés. Megterhelő és abszolút más típusú mint mondjuk Réka edzései. Viszont Enikő csinált egy úgynevezett Light Zóna videót is, amellyel túlsúlyosok, kezdők és kismamák is tornázhatnak, mellé pedig egy 12 hetes edzéstervet, amely kezdőből erős haladót formál az emberből. Aki pedig feliratkozik a hírlevelére, az havonta kapja az edzésterveket és a havi útravaló motivációt. Én azért szeretek vele edzeni, mert folyamatosan feszegetem a határaimat és egy kudarc után dolgozik bennem a csakazért is megcsinálom ezt a hülye gyakorlatot dac és ez pedig folyamatos fejlődést hoz.
Nehézségi szint: 7-10




Insanity  Ez az őrület öt évvel ezelőtt indult Amerikából és azóta csak gyűjti a híveket. A 60 napos program rendkívül nagy szívósságot és kitartást igényel, éppen ezért sem ajánlott olyanoknak, akik eddig csak ímmel-ámmal edzettek. Szintén intervall edzésről beszélünk, méghozzá nagyon keményről. A videókhoz jár egy komplett edzésterv is, amit betartva 2 hónap alatt hihetetlen fejlődést és átalakulást tapasztalhatunk. Én még csak egy-két edzést próbáltam ki, mivel a rendszeresség nem erősségem gyűjtöm az erőt az elkezdéséhez. Plusz pozitívum, hogy van egy úgynevezett fit-test, amit bizonyos időközönként meg kell csinálni, így tudjuk követni a fejlődést. Nem mellesleg a kitaláló és az edző Shaun T nem egy rossz látvány valljuk be ;) Idehaza szintén nem kapható( mily meglepő), kis kreativitással viszont beszerezhető.
Nehézségi szint: 10+




Remélem sikerült rávilágítanom, hogy az edzőtermen kívül is van élet és ez már nem lehet kifogás arra, hogy miért nem mozgunk. Természetesen ezeket az edzéseket ki lehet egészíteni futással, biciklizéssel vagy akár úszással is; a lényeg az hogy soha ne érezzük kényszernek a mozgást, hanem próbáljuk megtalálni azt a hozzánk leginkább illő sportot. Megfelelő táplálkozás mellett igazán nem nehéz elérni a vágyott alakot. 
És neked, melyik a kedvenc tornavideód?


1 megjegyzés

  1. Ebben a dologban megbuktam. 3 hónapig tornásztam Rubint Réka 30 perces videójára, de úgy látszik, ennyi nem volt elég, semmi változást nem tapasztaltam, csak egyre könnyebb volt a gyakorlatokat csinálni, a végén már kettőt ugráltam végig és meg sem izzadtam. Aztán morc lettem, jött az ősz és abbahagytam :(
    Remélem, a parkettás kép csak illusztráció és senki sem tornászik ilyen kemény felületen.

    VálaszTörlés

Köszönöm a kommented! Megeshet, hogy nem tudok azonnal reagálni, de minden esetben elolvasom a megjegyzésedet és előbb vagy utóbb válaszolok :) Tégy egy pipát az "értesítést kérek" felirat elé, így e-mailben azonnal értesülsz a poszthoz tartozó kommentekről.